En bilteknisk revolution i 1934
©
Tekst: Jens Møller Nicolaisen. Foto: Citroën Communication.

Da Citroën Traction Avant modellerne kom på markedet i 1934 var det én af de største biltekniske revolutioner nogensinde. Mange tekniske løsninger var set før, men i TA var de for første gang kombineret i en masseproduceret bil - en bil, der endte med at blive produceret i over 23 år uden større ændringer.

Man kan nævne mange ting, der var uhørt avanceret og moderne i 1934. Selvfølgelig forhjulstrækket (under 1% af datidens biler havde forhjultræk), de uafhængige hjulophæng med torsionsfjedre, de moderne hydrauliske bremser osv. Men det klart mest opsigtsvækkende var bilens karrosseri: En selvbærende monocoque-konstrution i presset plade, elektrisk sammensvejset og med en styrke, der ikke var set før. Faktisk et helt moderne karrosseri, der også i fremstillingsprocessen ligner nutidens biler. Ud over de sikkerhedsmæssige fordele satte konstruktionen også helt nye normer for køretøjsdynamik. Bilen var lav og aerodynamisk, bunden flad og glat, da al teknik kunne samles forrest - køregenskaberne var (og er) sublime med en perfekt vægtfordeling og et meget lavt tyngdepunkt. Og selvom afskaffelsen af chassiset betød, at folk måtte vænne sig til ikke at skulle kravle op i bilen, forstummede al kritik, når man først kom ud at køre: Aldrig før havde man haft en så komfortabel og retningsstabil køremaskine.

Det er ikke en tilfældighed, at det var Citroën, der blev ophav til denne avantgardistiske bil. For selvom André Citroëns biler før 1934 teknisk må betegnes som ganske konventionelle i sin tid, så var det Citroën der havde visionerne og bragte bilen ud til hvermand, takket være samlebåndsproduktion – den første i Europa. Driftsikre og robuste biler, til overkommelig pris. Med garanti, reservedelssalg og serviceværksteder – hidtil ukende begreber – kunden var heller ikke overladt til sig selv efter bilkøbet. André Citroën var en ægte pionér og definerede personligt kravene til den nye model, inklusive forhjulstrækket.

Blandt ophavsmændende var flykonstruktøren André Lefèbvre, som kom fra Voisin, og den italienske billedhugger og skulptør Flaminio Bertoni. De to blev senere hovedkræfterne bag 2CV og DS19, men det er en anden historie.

Citroën Traction Avant blev udviklet på meget kort tid (selvom det nok var en længere periode end ca. halvandet år, som det påstås i mange bøger). Citroën var i en alvorlig økonomisk krise, hvilket utvivlsomt har medvirket til at forcere forløbet. I hvert fald havde de første TA'er mange børnesygdomme, som medførte mange (mindre) konstruktionsændringer og nødvendige forbedringer. I 1936 fik samtlige modeller tandstangsstyretøj – dette var den eneste større tekniske ændring frem til produktionens ophør i 1957, hvor over 750.000 biler havde forladt fabrikken i Paris.

Traction Avant har plads i bilhistorien som den første rigtigt moderne, masseproducerede bil. Men den repræsenterer langt mere. Den blev et kultur- og designikon, et symbol på Frankrig, en legende selv mens den var i produktion. Dens smukke formgivning og arkitektur hænger stramt sammen med teknikken og køredynamikken – derfor er vi mange, der elsker Citroën Traction Avant!

På billedet herover ses en 7A Berline - den allerførste model fra 1934.

Se en lille billedserie (8 billeder) om TA-teknik


Tekniske data, model 11BL 1937:

Karrosseri:
Elektrisk svejset monocoque med påboltet for- og bagtøj.
Fortøj med triangelarme, bagtøj med langsgående bærearme.

Affjedring:
Torsionsstænger (på langs foran og tværs bagi), hydrauliske teleskopstøddæmpere.

Motor:
Topventilet, 4-cylindret, 1911 ccm., boring og slaglængde: 78x100mm. 46 Hk. (senere op til 66 Hk).
Udskiftelige "våde" cylinderforinger, 3 hovedlejer.

Gearkasse:
Placeret foran motoren, tre fremadgående gear + bak, 2. og 3. gear synchroniserede. Gearskiftestang placeret på instrumentbrædtet.

Styretøj:
Tandstang.

Bremser:
Hydrauliske tromlebremser.

Præstationer:
Topfart ca. 120 km/h, behagelig rejsehastighed 90-100 km/h.
Egenvægt ca. 1050 kg.
Rigelig acceleration til nutidstrafik i byen. Generelt oplevelses- og nydelsesniveau (skala 1-12): 14!