|
|
De forskellige modeller: 7 - 11 - 15 - 22 samt karrosserivarianter
© Tekst: Jens Møller Nicolaisen. Foto: Citroën.
Citroën Traction Avant blev produceret i mange modelvarianter 1934-57, især i perioden før anden verdenskrig. Modelnavnene 7, 11 og 15 refererer til motorstørrelserne. Også karrosserierne fandtes i flere grundstørrelser og varianter. Her er en lille gennemgang, der forhåbentlig giver lidt overblik...
En 7C 1937
|
|
Model 7
Grundmodellen fra 1934 med det mindste karrosseri; akselafstand 2,91m. Den første model, 7A, havde en motor på 1303 ccm (72x80) og 32 hk. - og gav navn til bilen: 7CV (franske skattehestekræfter).
Allerede i maj 34 begyndte man at producere afløseren 7B (1529 ccm, 78x80) og i september 34 kom 7C (1628 ccm 72x100). I 1939 tilkom betegnelsen 7C Eco - denne model havde højere kompression og gearing, og var i produktion indtil 1942.
Fra juli 1934 og nogle måneder frem produceredes desuden model 7S ("7 Sport"). Denne havde en 1911 ccm motor med 46 hk. (11CV) og skiftede hurtigt navn til 11AL.
Foruden den almindelige 4-dørs Berline, blev 7'erne også lavet med Cabriolet- og Coupé-karrosserier. For model 7A's vedkommende dog kun nogle enkelte Coupéer.
|
Samme bil i to størrelser: 11 Sport (1946) og 11 Normale (1950).
|
|
Model 11
Nu bliver det lidt mere kompliceret, med flere karrosseristørrelser af vælge imellem. Vi tager én ad gangen:
11Légére
L'et står for "Légére" som betyder "let" på fransk. I Danmark blev modellen oftest benævnt 11 Sport. Modellen har samme størrelse karrosseri som 7'erne, men er, som alle 11'ere, med den store motor på 1911 ccm. Fabriksbetegnelserne hedder 11AL (1934-37) og 11BL (1937-57). En overgangsform mellem de to hedder 11AM, det handler dog kun om et par hundrede biler fra januar-februar 1937.
11 Normale
Denne model er større: Akselafstanden er 3,09m og bilen er 20 cm længere og 12 cm bredere end 11L. Samme teknik, bortset fra diverse aksler og hjulophæng, der er afhængig af bilens bredde.
Fabriksbetegnelserne hedder 11A og 11B. Normale er den franske betegnelse - herhjemme er bilen som regel blevet kaldt 11 Berline.
Billedet øverst på denne side giver et godt indtryk af størrelsesforskellen: 11 Sport helt til venstre og 11 Normale i midten. Bilen til højre er en 15six.
Både model 11 og 11L findes som Coupé og Cabriolet (1934-39).
|
11B Familiale 1939
|
|
11 Familiale og 11 Limousine
De helt lange: Forlængede varianter af 11 Normale - akselafstand 3,27m! Let genkendelige med 6 sideruder.
11 Familiale har klapsæder midtskibs og blev lavet to perioder: 1934-40 og 1953-57, i forskellige udgaver fra 7-9 personer. I Danmark kørte mange som hyrevogne.
11 Limousine er en luksusbil - ingen klapsæder, men til gengæld særdeles dybt polstrede sæder med plys. Limousinen blev også benævnt "Conduite Interieure" og blev med enkelte undtagelser kun lavet før anden verdenskrig.
Fabriksbetegnelser (og det meste af stelnummerserierne) følger Normalen: 11A til omkring febuar 1937, derefter 11B.
|
11 Commerciale 1954
|
|
11 Commerciale
En kombination af en person- og en varevogn, produceret 1938-42 og 1954-57. Bilen har stor bagklap (todelt på førkrigsudgaven) og en meget fleksibel indretning med bl.a. flytbart bagsæde.
Modellen har sin egen fabriksbetegnelse: 11C.
11 Commerciale er kun produceret i få tusinde eksemplarer. Den er aldrig markedsført i Danmark, men nogle få stykker har alligevel fundet vej hertil.
|
15six Berline 1950
|
|
Model 15 six
Landevejens Dronning - med 6 cylindre, 2867 ccm (78x100) og 76 hk. I produktion fra 1938 til 1956.
Den store Traction har samme karrosseristørrelse som 11 Normale og næsten samme totallængde. Men motorhjælmen er noget længere og kølergitteret mere fremskudt mellem forskærmene (der har en anden facon) og forlygterne. Se også billedet øverst på siden. Tidlige 15six har venstredrejende motor, 15sixG - fra 1947 blev omløbsretningen vendt: 15sixD (Gauge og Droite på fransk).
I 1954 introducerede Citroën model 15sixH - med hydropnaumatisk affjedring bagi!
15six findes også i Familiale- og Limousineversioner. Der er ikke lavet Coupéer og kun et par enkelte Cabrioletter.
|
22 Limousine 1934
|
|
Model 22
Måske burde modellen ikke være med i denne oversigt - for den kom aldrig ud over prototypestadiet. Med V8-motor på 100 hk og maksimalt luksusudstyr, skulle modellen have været Frankrigs ultimative prestigebil. Den nåede med på biludstillingen i Paris i oktober 1934 og ialt ca. 20 biler med forskellige karrosserier blev lavet - hvorefter projektet blev totalt lagt ned i sommeren 1935. Bilen var langtfra færdigudviklet, og Citroëns økonomi i dyb krise. Men den egentlige årsag var tekniske problemer, især med fortøjet og karrosseriet. De få prototypevogne blev ombygget til 11A'er og solgt med 4-cylindrede motorer.
Den fantastiske model er selvfølgelig en myte i nutiden....
|
Øverst en 11AL Cabriolet 1935 og derunder en 11A Coupé 1937.
|
|
Cabrioletter og Coupéer
Både de små 7/11L og de større modeller 11 (Normale) var udgangspunkt for en mindre produktion af Coupéer og Cabrioletter i førkrigsperioden.
De to modeller har nogenlunde samme udfomning af bagenden, med svigermorbagsæde - men selvfølgelig den forskel af Coupéer har fast tag med tilhørende sidedøre.
Cabriolet-modellerne nåede et produktionstal på omkring 4000 i perioden 1934-39, og blev i de første par år benævnt Roadster.
Coupéen er den mest sjældne; kun omkring 700 stk. blev lavet i perioden 1934-38. Modellen blev også betegnet "Faux-cabriolet".
De fleste af disse eksklusive to-dørsmodeller var af model 7 eller 11 Sport - kun omkring en fjerdedel Normaler. De er idag de mest eftertragtede tractioner og desværre blevet investeringsobjekter, der ofte ses i mere eller mindre vellykkede replika-udgaver.
Ialt 38 Cabrioletter og 4 Coupéer fandt vej til Danmark og idag eksisterer en tredjedel af dem endnu!
|
11BL 450kg varebil 1950
|
|
Danskbyggede varebiler
I perioden 1949-53 blev der hos Citroën i Danmark bygget ca. 550 lukkede varebiler på basis af 11BL. Modellen var autoriseret af Citroën i Paris og blev til på grund af efterkrigstidens importrestriktioner, som gjorde det næsten umuligt at sælge personbiler. Den lille model 11 Sport blev valgt fordi den var billigst. Kun tre eksemplarer vides at eksistere idag.
Den første generation havde forlænget tag og de fleste en jalousilåge af teaktræ, der oftest blev udskiftet til en rigtig dør. Senere modeller (efter april 1952) beholdt den oprindelige tagform og havde altid sidehænglet bagdør.
|
Fotos ovenfor: Citroën Communication, Christian Pejstrup, Pim Berends og Jens Møller Nicolaisen ©.
|